Vandaag heeft ICT Group (ICT) aangekondigd 65% van de aandelen van BNV Mobility (BNV) over te nemen. ICT wil van BNV's platform TURNN de Mobility as a Service (MaaS) oplossing van ICT Group maken. MaaS gaat over het bieden van een naadloze reiservaring met alle mogelijke mobiliteitsmiddelen op basis van real-time informatie. Reistijd, comfort en kosten worden geoptimaliseerd op basis van individuele behoeften.

Het verwerven van de meerderheid van de aandelen van BNV is een logische volgende stap voor ICT om haar positie in de MaaS markt te versnellen. Binnen de ICT Group is InTraffic marktleider op het gebied van reisinformatiesystemen voor het openbaar vervoer, NedMobiel heeft uitgebreide mogelijkheden en ervaring in vergelijkbare mobiliteitsprojecten in de Nederlandse markt en ICT heeft de platformkennis. BNV is een van de toonaangevende B2G en B2B Smart Mobility Services bedrijven in Nederland. Als ervaren mobiliteitsaanbieder met een unieke know how in gedragsverandering van forenzen, is BNV door de Nederlandse overheid erkend als MaaS instituut. De volledige capaciteit van ICT Group in combinatie met de specifieke positie van BNV zal ICT in staat stellen om met succes de MaaS dienst te leveren aan de Nederlandse markt en in een later stadium aan andere Europese landen.

Jos Blejie, CEO ICT Group: "Wij zijn onder de indruk van de huidige TURNN oplossingstechnologie van BNV. De specifieke positie van BNV in combinatie met het gebruik van toonaangevende technologieën en de kracht van ICT Group in de Nederlandse markt maakt een nieuwe combinatie zonder twijfel succesvol. MaaS is een nieuwe markt, maar we zijn ervan overtuigd dat het zich zal ontwikkelen tot een omvangrijke markt, gedreven door wereldwijde problemen zoals de dichtheid van steden en vervuiling. MaaS is een van onze strategische thema's. Deze stap versterkt onze positie als koploper en creëert vanaf het begin een dominante positie."

"De specifieke positie van BNV in combinatie met het gebruik van toonaangevende technologieën en de kracht van ICT Group in de Nederlandse markt maakt een nieuwe combinatie zonder twijfel succesvol."

Rehu de Bruijn, CEO BNV Mobility: "We zijn enthousiast om deel uit te maken van deze groep, omdat het mogelijkheden biedt voor groeiversnelling op de platformcapaciteiten via de competentiecentra en middelen van ICT Group, bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie, machine learning en diepgaande kennis van een breed scala aan mobiliteitsactiviteiten. Tegelijkertijd zal de toegang tot het business- en partnernetwerk van ICT Group helpen om onze verkoop- en marketinginspanningen te stimuleren en zo ons klantenbestand aanzienlijk uit te breiden."

De strategie van ICT is om een succesvolle Europese leverancier van technologische oplossingen te worden die diensten aanbiedt op het gebied van time hire, het leveren van fixed price projecten en software as a service aan internationaal opererende bedrijven en overheidsinstellingen. Als onderdeel van deze strategie is ICT Group specifiek op zoek naar een MaaS-aanbod in Nederland. De andere grootaandeelhouder in BNV is Egis, een Franse groep met internationale activiteiten in transport- en mobiliteitsdiensten. ICT is ervan overtuigd dat deze strategische alliantie tussen Egis en ICT Group de strategische (inter)nationale MaaS-ambities zal versnellen.

Neem contact op met Martijn Schram

Martijn Schram