Veel productiebedrijven gebruiken Siemens PCS7 in hun industriële automatisering, maar Siemens is begonnen met de uitfasering van PCS7 V8.2 en V9.0. De meeste van deze systemen draaien op PCS7 V9.0, terwijl een kleiner aantal nog gebruik maakt van de oudere versie V8.2. Wat betekent de uitfasering van deze versies voor uw organisatie?

Beperkte ondersteuning vanaf 1 oktober 2024 voor PCS7 V9.0

In OT-omgevingen (Operationele Technologie) draaien systemen vaak tientallen jaren en zijn updates en upgrades kostbare en tijdrovende processen. Daarom worden softwareversies van OT-systemen jarenlang ondersteund. Inmiddels heeft Siemens besloten om de ondersteuning voor PCS7 V9.0 vanaf 1 oktober 2024 te beperken. Zonder een LSS contract is er geen Siemens support vraag meer mogelijk en worden de compatible Windows Security Patches ook niet meer gedeeld met de gebruikers.

Levenscyclus status Siemens

Siemens biedt uitgebreide informatie over de uitfasering via de volgende links:

Phase Out V8.2
Phase Out V9.0

Maak een OT-masterplan

Organisaties die Siemens PCS7 V8.2 of V9.0 gebruiken, moeten nu nadenken over vervangingsopties. Middels een LSS contract kun je als organisatie nog wat tijd kopen (1 jaar), maar gebruik die tijd om de juiste strategie te bepalen.

Upgraden naar PCS7 versie 9.1 of 10.0 (de nieuwste versie die binnenkort uitkomt) is een mogelijkheid. Daarnaast kan men overwegen om over te stappen op de volledig nieuwe besturingssoftware Siemens Neo, wat de meest toekomstbestendige strategie is. Er zijn dus verschillende mogelijkheden. Ons advies is daarom: maak een OT-masterplan waarin diverse scenario’s zorgvuldig worden afgewogen.

Onbezorgd upgraden

Wij merken dat de communicatie over de uitfasering niet overal goed is aangekomen en daarom zijn veel PCS7 gebruikers veelal niet op de hoogte van wat hen straks na 1-10-2024 te wachten staat. Voor degenen die wel geïnformeerd zijn is er vaak onzekerheid over de beste vervolgstappen.

ICT is een gecertificeerde Siemens Solution Partner voor zowel PCS7 als voor Neo.

Recent hebben we een upgrade van PCS7 V9.0 naar V9.1 succesvol afgerond voor een zeer grote applicatie. Dit project dient als een uitstekend voorbeeld van onze expertise op dit gebied.

Wij komen graag bij u langs om dit verdere te bespreken en kunnen u vervolgens helpen met het opstellen van een OT masterplan.

Neem contact op met Stefan Pluis

Stefan Pluis ICT Group