De Watersector staat voor flinke uitdagingen: het continue blijven borgen van droge voeten, schoon oppervlakte- en grondwater en veilig drinkwater bij een veranderende omgeving.

ICT heeft een analyse gemaakt van deze veranderende omgeving in de Watersector voor wat betreft de Technologie, Ecologie en de Demografie. Daar tegenover is onderzocht wat de huidige en toekomstige mogelijkheden van informatie- en operationele technieken zijn. Water 4.0 geeft inzicht op welke manier de technische mogelijkheden invulling geven aan de uitdagingen van de Watersector.

Huidige en toekomstige mogelijkheden van informatie- en operationele technieken

Het inzicht van de toekomstige mogelijkheden binnen de Informatie Technologie is gebaseerd op het meest toonaangevende adviesbureau hierin: Gartner*. Met betrekking tot dit inzicht van Operationele Technologie is dit de ARC Advisory Group*. ARC onderscheidt zich door hun diepgaande dekking van zowel Operationele Technologieën (OT) als engineerings technologieën en bijbehorende markttrends.

Water 4.0

Op welke manier kan de technologische innovatie en vooruitgang nu en straks invulling geven aan deze uitdagingen?

Het mag duidelijk zijn dat de hier onderzochte technologische ontwikkelingen niet de basis van de knelpunten van de uitdagingen in de Watersector weg nemen. Het is wel zo dat bijna ieder benoemde technische ontwikkeling in meer of mindere mate een rol speelt in het oplossen van de uitdagingen. Internet of Things (IoT), Big data, Datascience, Machine Learning en Kunstmatige Intelligentie zorgen hierbij voor de analyses en adviezen: wat er gebeurd is, waarom dit gebeurd is, wat zal er gaan gebeuren en hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit gaat gebeuren*. Alle apparaten en applicaties worden hierdoor slimmer.

Neem contact op met Martijn Schram

Martijn Schram