Een verouderde MES-applicatie vanzelfsprekend vervangen door een nieuw standaard MES-software product? Niet bij De Graafstroom. ICT heeft een maatwerk LMS (Line Management Systeem) met een web portal .NET ontwikkeld welke inmiddels bij meerdere klanten is geïmplementeerd. Deze ‘lean’ MES-oplossing is ideaal voor kleinere en middelgrote productielocaties welke behoefte hebben aan MES-functionaliteit.

‘Lean’ MES

Een standaard MES biedt veel functionaliteit om productieprocessen te monitoren, aan te sturen en informatie uit te wisselen met ERP-systemen. Het nadeel is dat je hoge terugkerende licentiekosten betaalt wanneer je een klein deel van deze functionaliteiten benut.

Dat was het dilemma voor zuivelfabriek De Graafstroom toen de 8 jaar oude MES oplossing voor de besturing van het pakhuis niet meer te upgraden en te ondersteunen was. ICT Group werkt al jaren voor De Graafstroom en kwam met een kosten efficiënter alternatief: een Line Management Systeem zonder licentiekosten, maar wel met klant specifieke functionaliteiten. Een ‘lean’ MES-oplossing die ontwikkeld is voor toepassing bij meerdere klanten.

.NET webportal

Frank Baars, project & operations manager bij ICT Industry & Infra: “Hun huidige MES-applicatie verzorgt de afhandeling van de kazen in hun pakhuis, van pekelbad tot vrachtwagen. Daar komen allerlei klantspecifieke eisen bij kijken voor automatische data-uitwisseling tussen ERP, PLC, weeg/etiketteersysteem en materiaal verplaatsingen. Nadat we alle functionaliteiten hadden geanalyseerd, kwamen we snel tot de conclusie dat er geen standaard MES is die dat biedt. Zelfs als  we wel voor een standaard MES zouden kiezen, moesten we functionaliteiten binnen de applicatie toevoegen.”

Flexibele MES-oplossing

“Tijdens het offertetraject is een oplossing uitgewerkt welke is opgebouwd uit de technieken met een .NET applicatie met Webportal waarbij de kennis breed aanwezig is binnen ICT. Dan heb je flexibiliteit zónder hoge jaarlijkse licentiekosten. Een mogelijkheid voor MES-oplossingen die niet te duur mogen zijn, maar wel klant specifieke functionaliteiten nodig hebben. De Graafstroom heeft gekozen voor deze oplossing omdat zowel de initiële als de jaarlijkse investeringen lager zijn dan van een standaard MES product oplossing. Een MES-oplossing die onze engineers ook al bij andere klanten geïmplementeerd hebben en die Managed Services van ICT Group ondersteunt, beheert en onderhoudt. Ook bij De Graafstroom hebben we een SLA voor beheer en onderhoud en om storingen te verhelpen.”

“ICT Group heeft ons een zorgeloze vervanging van het MES geleverd.”

Pieter Franke, Hoofd Pakhuis bij De Graafstroom

Schaduw draaien

“Voor de bouw van het LMS heeft ICT Group alle functionaliteiten beschreven. Daarnaast heeft ICT Group voor de Graafstroom de werkzaamheden gepland en uitgevoerd. In overleg hebben we ervoor gekozen om de nieuwe LMS applicatie eerst te laten schaduw draaien naast het verouderde MES. Vooral de ingebouwde functionaliteiten vroegen aandacht. Je ziet namelijk pas in de praktijk hoe zij zich manifesteren. Zo konden we data monitoren, signalen controleren, afwijkingen vergelijken en optimalisaties testen en doorvoeren zonder stilstand en productieverlies. Een zeer krachtige testmethode. Bij de ‘go live’ bleken er alleen kleine aanpassingen nodig, die we snel hebben uitgevoerd.”

Brede toepassingen Lean MES

Dit concept leent zich uitstekend voor kleinere en middelgrote productielocaties waarbij een standaard MES te duur en te omvangrijk is. Denk aan de voedingsmiddelenindustrie, chemie. Een  LMS-oplossing met minimaal dezelfde functionaliteit is goedkoper te bouwen en door Managed Services te onderhouden en beheren. De diepgaande technologische expertise en domeinkennis van de softwareontwikkelaars en engineers bij ICT Group bieden klanten op dit terrein oplossingen om hun bedrijfskritische processen te ondersteunen en hun marktpositie te versterken.

Over De Graafstroom

In het Zuid-Hollandse Bleskensgraaf staat sinds 1908 Zuivelfabriek De Graafstroom. Een zuivelfabriek 'voor boeren, door boeren' waar van eerlijke melk een eerlijk eindproduct wordt gemaakt: kaas uit het hart. “En dat doen wij met plezier, dag in, dag uit.” De Graafstroom is sinds 2009 in handen van zuivelcoöperatie DeltaMilk. Zo’n 190 aangesloten melkveehouders zijn nu eigenaar van de fabriek waarin jaarlijks 450 miljoen liter melk wordt verwerkt tot 45.000 ton natuurgerijpte ronde en rechthoekige goudse kazen.

Neem contact op met Mark van Lanen

Mark van Lanen