A year ago, following a tender process, the new partnership ProRail IT Partners came into existence. This is not just any collaboration, but a form where knowledge, expertise and experience are openly shared. A year after its start, it is time to evaluate with the five partners.

De vier bedrijven die met ProRail samenwerken in ProRail IT Partners (PITP) zijn - in willekeurige volgorde - InTraffic (onderdeel van ICT Group), Ordina (Sopra Steria), CGI en Tata Consultancy Services (TCS). De samenwerking als ProRail IT Partners kwam in plaats van de SBOP-contracten (Software Beheer en Ontwikkel Partner) die begin vorig jaar na tien jaar afliepen.

Omdat die contracten afliepen én omdat ProRail grote behoefte had aan een andere vorm van samenwerking werd besloten het over een andere boeg te gooien. Een nieuwe vorm van samenwerking - partnerschap - werd meegenomen in een aanbestedingstraject. Met de partners die uit die aanbesteding als beste naar voren kwamen werd de nieuwe vorm van samenwerken verder vormgegeven en vervolgens ook uitgevoerd. Een samenwerking met een minimum aan onderlinge concurrentie, maar mét veel tijdwinst en zekerheid, waarbij de kwaliteit en het algemeen belang - de continuïteit en verbetering van de dienstverlening van ProRail - voorop staan.

“We zien dat ICT in brede zin en applicaties in het bijzonder een steeds belangrijker onderdeel zijn van het plannen en probleemloos laten rijden van treinen”, trapt ICT-manager Paul van Asten namens ProRail af. “Een jaar of twaalf geleden zijn we daarom naar de zogeheten SBOP-constructie gegaan. Maar het werken met losse minicompetities binnen de raamovereenkomst in combinatie met het grote en complexe ICT-landschap waar we bij ProRail mee te maken hebben werkte niet optimaal. Daarom hebben we bij de vernieuwing van de raamovereenkomst gekozen voor een andere aanpak, waarbij samenwerking en het borgen van kennis, kunde en kwaliteit centraal staan.”

Vanuit die gedachte ging ProRail op zoek naar vier partners waarmee de spoorbeheerder op gelijkwaardige basis zou kunnen samenwerken, in het belang van het eindproduct. “Behalve het in goede banen leiden van het treinverkeer hebben we richting de nabije toekomst een fikse opdracht”, stelt Van Asten. “De spoorbranche staat voor de uitdaging om de groei van Nederland te ondersteunen op het gebied van reizigers- en goederenvervoer over het spoor. Om dat voor elkaar te krijgen op ons al volle netwerk, speelt ICT een cruciale rol. Daar hebben we de nodige kennis en kunde voor nodig, die we dan ook nog eens ongebreideld en in optimale samenwerking gaan inzetten. Dat was dan ook het idee achter PITP .”

Alle partners hebben binnen PITP hun eigen perceel aan werk, maar moeten dat wel op elkaar afstemmen. “Het delen van informatie met elkaar is inderdaad erg belangrijk”, bevestigt Van Asten. We investeren samen in PITP. Dat kunnen we ook, want we hebben samen afgesproken dat we dit in elk geval 10 jaar met elkaar gaan doen.”

De start

Het eerste jaar van PITP stond in het teken van de transitiefase. Alle ICT-projecten en -applicaties werden ondergebracht in de nieuwe percelen, bij de partner die dat deel gegund heeft gekregen. Dat betekende dat sommige applicaties moesten worden overgedragen aan een andere partner. Henk Woolschot van TCS over deze fase: “Wij waren de nieuwkomers, want de andere drie partijen werkten al samen binnen het SBOP-contract. Omdat wij nieuw waren, speelde het creëren van vertrouwen in eerste instantie een grote rol. Bovendien moest ik aan mijn eigen organisatie uitleggen dat ik in mijn team heel nauw zou gaan samenwerken met collega’s van normaal gesproken concurrerende partijen. Dus ook bij de achterban moest het vertrouwen gevoed worden. Een proces dat makkelijker en sneller verliep dan ik voor mogelijk had gehouden.”

“Ik vind het ontzettend gaaf en interessant om dit zo mee te maken”, zegt Client Director Eric Slobben van Ordina. “Je moet je realiseren, we zitten hier met vier partijen bij elkaar die zich elders in de markt als concurrenten beschouwen. En nu werk ik als ware collega’s met hen samen. Dat is heel bijzonder.”

Bob Brands, Business Unit Manager bij InTraffic, lacht. “Grappig als je het nu ziet en je denkt terug aan hoe het was: zaten we echt als concurrenten met ProRail om tafel. En als we elkaar tegenkwamen hielden we letterlijk onze kaarten tegen de borst. Dat doen we nu echt anders. En ik denk dat we er nog beter in kunnen worden.”

Meer lezen over dit artikel?

Lees hier het volledige artikel