Persbericht: LANXESS kiest voor besturingsoplossing van ICT

Grootste kunstrubberfabriek ter wereld start productie met geavanceerde software van ICT

LANXESS heeft ICT (ICT Automatisering Nederland B.V.) gevraagd om een systeem te leveren dat zorgt voor een optimale  besturing van het productieproces. Hierdoor is LANXESS in staat om haar productiedoelstellingen te realiseren, in combinatie met een hoge kwaliteit. Eén van ‘s werelds grootste bedrijven voor speciaalchemie LANXESS bouwt een nieuwe fabriek  voor synthetisch rubber in Changzhou (provincie Jiangsu) in China. LANXESS investeert 235 miljoen dollar in deze grootste fabriek ter wereld voor de productie van EPDM (ethylene propylene diene rubber). EPDM wordt met name toegepast in de  automobielindustrie voor afdichtingen en koelslangen. Volgens schattingen van LANXESS bevat iedere auto ongeveer vijf kilogram EPDM rubber. Op dit moment is de nieuwe EPDM-fabriek van LANXESS in China volledig operationeel. Het door ICT geleverde systeem stelt LANXESS in staat om haar productiedoelstellingen te realiseren, in combinatie met een hoge kwaliteit. Door een efficiënter gebruik van grondstoffen en energie worden de ambitieuze  duurzaamheiddoelstellingen van LANXESS ondersteund. Het systeem dat deze functies uitvoert is door ICT ontwikkeld op basis van de Advanced Process Control (APC) software van Aspentech. ICT is al vele jaren distributeur en integrator van Aspentech en beschikt over diepgaande kennis van procesoptimalisatie. ICT heeft eerder ook de productie van kunstrubber van LANXESS in Nederland met succes geautomatiseerd. Vanwege deze kennis en de goede samenwerking is ICT geselecteerd om voor de nieuwe fabriek in China ook een dergelijk geavanceerd systeem te ontwikkelen. Jos Schmitz, projectleider LANXESS: “Het systeem van ICT zorgt voor een naadloze overgang bij verandering van instellingen in de fabriek. Hierdoor zijn wij in staat om beter te sturen op kwaliteit en kunnen wij verschillende productvariaties produceren. Het systeem zorgt voor hogere opbrengst uit de grondstoffen, minder afval en besparing van energie. Meteen vanaf de opstart van de fabriek heeft het systeem zijn nut al bewezen.” Martin Bijl, Business Development Manager, ICT Food, Chemicals & Pharma: “Deze opdracht past in onze strategie om de chemische industrie te helpen met het optimaliseren van productieprocessen met behulp van hoogwaardige software zoals MES en APC. Niet alleen in Nederland, maar ook voor bedrijven die internationaal actief zijn.”

Contact voor media en pers

Carla Stuifzand

Marketing Communications Director / Corporate Spokesperson