Persbericht: Industrie en onderwijs ontwikkelen samen Intelligente voetbalrobot

Nieuwe robot TURTLE5K klaargestoomd om in de toekomst menselijke FIFA-kampioenen te verslaan Avans Hogescholen, Fontys Hogeschool ICT en het bedrijf ICT (ICT Automatisering Nederland B.V.) sluiten zich aan bij het al bestaande consortium van samenwerkende partners uit industrie en onderwijs, dat samenwerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe voetbalrobot, genaamd TURTLE5k. Het consortium is in 2012 opgestart door ACE ingenieurs- & adviesbureau, VEDS Group en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) om een betaalbare voetbalrobot te ontwikkelen. Avans Hogescholen en Fontys Hogeschool ICT integreren de voetbalrobot de komende jaren verder in hun ICT- en Mechatronica-opleidingen. Het bedrijf ICT begeleidt de software-ontwikkeling. Frank Steeghs, Projectleider TURTLE-5k, ACE ingenieurs- & adviesbureau: “De bedoeling is om met deze nieuwe robot deel te nemen aan de internationale competitie RoboCup, de meest prominente en grootste competitie voor intelligente robots en één van ’s werelds belangrijkste technologie-evenementen voor onderzoek en opleiding. Wereldwijd nemen diverse universiteiten en hogescholen deel aan deze zeer uitdagende competitie. Met het toetreden van de nieuwe partners, kunnen nu ook bachelorstudenten een grote bijdrage leveren aan dit project.” De studenten gaan ervoor zorgen dat de TURTLE5-robot straks op een snelle en elegante wijze over het speelveld kan bewegen en dat de robot penalties kan nemen. De uiteindelijke ambitie van het project is om de komende jaren een team van robots echt te leren voetballen. Sinds 1997 streeft de RoboCup-Federatie ernaar intelligente robotvoetballers te ontwikkelen, die in 2050 in staat moeten zijn de huidige menselijke FIFA-kampioenen te verslaan. Samenwerkingen tussen opleidingen en industrie zijn van grote toegevoegde waarde voor de kwaliteit van de opleidingen. Studenten krijgen de kans via een uitdagend project in contact te komen met de industrie en de industrie kan gebruik maken van nieuwe ideeën en up-to-date kennis. Meer informatie kunt u opvragen bij: Frank Steeghs (ACE) Projectleider TURTLE-5k 06-24240091 Frank.steeghs@ace.eu Meer achtergrondinformatie is te vinden op: www.turtle5k.org www.robocup.org www.ace.eu www.ict.eu www.vedsgroup.nl www.fontys.nl/ICT www.avans.nl

Contact voor media en pers

t +31 88 90 82 000

e pers@ict.nl